۱۳۹۵ اسفند ۲۴, سه‌شنبه

حدیث روز


پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر گاه امت من داراى خصلت های ذیل شدند و به آن عمل كردند بلا بر آنها نازل خواهد شد:
1ـ وقتى كه غنیمت را دولت شخصى خود كردند. 
2ـ امانت را غنیمت شمرده و تصرف كردند.
3ـ صدقه دادن را براى خود ضرر حساب كـردنـد.
4ـ از زنان اطـاعت و مادران را نافرمانى و اذیت كردند.
5ـ به رفیقان نیكى و پدران را اذیت كردند
6ـ صداها را در مسجد در غیر از اذان بلند كردند
7ـ از ترس شر اشخاص آنها را گرامى و محترم داشتند.
8ـ افراد رذل و پست در میان مردم رئیس و زعیم باشند.
9ـ مردان لباس حریر و ابرایشم پوشیدند
10ـ زنهاى خواننده در مجالس عمومى و خصوصى آوردند.
11ـ شرب خمر كردند
12ـ عمل منافى عفت در میان آنها شایع گردید.
پس در این حال انتظار داشته باشند باد سرخ یا زمین شكافته شدن و آنها را فرو بردن یا مسخ شدن و از صورت آدمى خارج شدن یا دشمن بر آنها غلبه كردن و از هیچ جانب یارى نشدن .
همچنین است که پیغـمبر صلى الله علیه و آله فرمود: زمانى كه در شما پنج خصلت ظاهر شود به پنج بلا گرفتار خواهید شد: وقتى ربا خوارى را پیشه خود ساختید به نقص اموال مبتلا مى شوید وقتى در میان شما زنا ظاهر شد به مـرگ ناگهانى مبتلا مى شوید وقتى حاكمان ظلم كردند به مردن حیوانات مبتلا مى شوید وقتى ملتى ظلم كردند دولت و قدرت آنها از دست مى رود و دشمن بر آنها مسلط مى شود. وقتى سنتهاى دینى را ترك كردید بدعتها ظاهر مى گردد.
در جایی دیگر نیز فرمودند: هیچ مردمى عهد شكن نشدند مگر اینكه دشمن آنها بر آنها مسلط گردید و هیچ قـومـى ظلم نكردند مگر اینكه كشتار در بین آنها زیاد شد. و هـیـچ قومى از پرداخت زكات امتناع نكردند مگر اینكه از آمدن باران ممنوع شدند. و در ما بین آنها عمل عفت و فحشاء ظاهر نشد مگر اینكه در میان آنها مرگ مفاجات شیوع پیدا كرد. و هیچ قومى كم فروشى نكردند مگر اینكه به خشكسالى مبتلا شدند.
.
✍🏽 ابى محمد حسن دیلمى، ارشادالقلوب، باب هفده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر