۱۳۹۶ شهریور ۲۴, جمعه

داستان جالب



زنى به حضور حضرت داود (ع) آمد و گفت:
اى پیامبر خدا پروردگار تو ظالم است یا عادل؟

داود (ع) فرمود: خداوند عادلى است که هرگز ظلم نمى کند.

سپس فرمود: مگر چه حادثه اى براى تو رخ داده است که این سؤال را مى کنى؟

زن گفت: من بیوه زن هستم و سه دختر دارم، با دست های خود  دست بافی میکنم، دیروز یک شال را با دست های خود تهیه کرده  بودم و ان   را در میان پارچه اى گذاشته بودم و به طرف بازار مى بردم تا بفروشم و با پول آن غذاى کودکانم را تهیه سازم ، ناگهان پرنده اى آمد و آن شال را که میخواستم بفروشم  از دستم ربود و برد  و نهایت مایوس ماندم و چیزى ندارم که معاش کودکانم را تأمین نمایم .

هنوز سخن زن تمام نشده بود که ...

در خانه داود (ع) را زدند ، حضرت اجازه وارد شدن به خانه را داد ، ناگهان ده نفر تاجر به حضور داوود (ع) آمدند و هر کدام صد دینار (جمعاً هزار دینار) نزد آن حضرت گذاردند و عرض کردند: این پولها را به مستحقش بدهید.

حضرت داود (ع) از آن ها پرسید : علت این که شما دسته جمعى این مبلغ را به اینجا آورده اید چیست ؟

عرض کردند: ما سوار کشتى بودیم ، طوفانى برخاست، کشتى ما  آسیب دید و یک قسمتی از کشتی ما سراخ شد و نزدیک بود غرق گردد و همه ما به هلاکت برسیم، ناگهان پرنده اى را درهوا  دیدیم،  که در دهنش شال هست و به سوى ما انداخت، و ما ان شال تیکه یی را به عجله گرفتیم و به وسیله ان شال، آن قسمتی سراخ شده کشتی را محکم بستیم و کشتى بى خطر گردید و سپس طوفان آرام شد و به ساحل رسیدیم و ما هنگام خطر نذر کردیم که اگر نجات یابیم هر کدام صد دینار، بپردازیم و اکنون این مبلغ را که هزار دینار از ده نفر ماست به حضورت آورده ایم تا هر که را بخواهى، به او صدقه بدهى.

حضرت داوود (ع) به زن متوجه شد و به او فرمود : پروردگار تو در دریا براى تو هدیه مى فرستد، ولى تو او را ظالم مى خوانى ؟ سپس ‍ هزار دینار را به آن زن داد و فرمود : این پول را در تأمین معاش کودکانت مصرف کن ، خداوند به حال و روزگار تو ، آگاهتر از دیگران است.


۱۳۹۶ شهریور ۲۳, پنجشنبه

داستان جالب



👤داستان فوق العاده جذاب و انگیزشی

مدير شرکتي روي نيمکتي در پارک نشسته بود و سرش را پایین
گرفته بود و به اين فکر مي‌کرد که آيا مي‌تواند شرکتش را از ورشکستگي نجات دهد يا نه. بدهي شرکت خيلي زياد شده بود و راهي براي بيرون آمدن از اين وضعيت نداشت. طلبکارها دائماً پيگير طلب خود بودند. فروشندگان مواد اوليه هم تقاضاي پرداخت بر اساس قرارداهاي بسته شده را داشتند.
ناگهان پيرمردي کنار او روي نيمکت نشست و گفت: «به نظر مياد خيلي ناراحتي.»
بعد از شنيدن حرف‌هاي مدير، پيرمرد گفت: «من مي‌تونم کمکت کنم.»
نام مدير را پرسيد و يک چک براي او نوشت و داد به دستش و گفت: «اين پول رو بگير. يک سال بعد همين موقع بيا اينجا و اون موقع مي‌توني پولي که بهت قرض دادم رو برگردوني.» بعد هم از آنجا دور شد.
مدير شرکت در حال ورشکستگي، يک چک 500000 دلاري در دستش ديد که امضاء جان دي. راکفلر داشت، يکي از ثروتمندترين مردان روي زمين.
با خود فکر کرد: «حالا مي‌تونم تمام مشکلات مالي شرکت رو در عرض چند ثانيه برطرف کنم.»
اما تصميم گرفت فعلاً چک را نقد نکند و آن را در جاي امني نگه دارد. همين که مي‌دانست اين چک را دارد، اشتياق و توان تازه‌اي براي نجات شرکت پيدا کرد. توانست از طلبکاران براي پرداخت‌هاي عقب‌افتاده فرصت بگيرد. چند قرارداد جديد بست و چند سفارش فروش بزرگ دريافت کرد. در عرض چند ماه توانست تمام بدهي‌ها را تسويه کند و شرکت به سودآوري دوباره رسيد.

دقيقاً يک سال بعد از اتفاقي که در پارک برايش پيش آمده بود، با چک نقد نشده به پارک رفت و روي همان نيمکت نشست. راکفلر آمد اما قبل از اينکه بخواهد چک را به او بازگرداند و داستان موفقيتش را براي او تعريف کند، پرستاري آمد و راکفلر را گرفت و فرياد زد: «گرفتمش!» بعد به مدير نگاه کرد و گفت: «اميدوارم شما را اذيت نکرده باشد. اين پيرمرد هميشه از آسايشگاه فرار مي‌کند و به مردم مي‌گويد که راکفلر است.»

مدير تازه فهميد اين پول نبود که شرايط او را تغيير داد بلکه اعتماد به نفس به وجود آمده در او بود که قدرت لازم براي نجات شرکت را به او داده بود .


۱۳۹۶ شهریور ۲۲, چهارشنبه

چه وقت به افغانستان صلح خواهد آمد؟



در افغانستان صلح  برقرار خواهد شد...
"تا آخر بخوانید"

من یقین دارم که آمریکا و جامعه جهانی در افغانستان، صلح را بر قرار خواهند کرد و مردم افغانستان در موجودیت نیروهای خارجی و باوجود پایین بودن سطح سواد شان حتما خوشبخت خواهند شد و فقر و بدبختی های شان از بین خواهند رفت.
.
.
.
.
.
.
.
البته زمانی که این "سطل جالی" از آب پر شود. ☺


۱۳۹۶ شهریور ۲۱, سه‌شنبه

ابوالقاسم زهراوی اندلسی

ابوالقاسم زهراوی اندلسی، پزشک و دانشمند مسلمانی است که بیشتر ابزارهای جراحی را اختراع کرد.

ایشان اولین شخصی است که به تشریح فرآیند کاتتریزاسیون قلبی پرداخت که تا به امروز در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی – عروقی کاربرد دارد.

خیلی‌ها ابوالقاسم زهراوی را پدر علم جراحی نوین می‌دانند.


۱۳۹۶ شهریور ۱۹, یکشنبه

قوانین مهاجرت آمریکا




قوانین مهاجرت آمریکا ضوابط ورود به این کشور را تعیین می‌کند. بر اساس این قوانین است که مشخص می‌شود چه کسانی می‌توانند وارد خاک ایالات متحده شوند و چه افرادی چنین اجازه ای ندارند. مقررات کسب شهروندی یا اخراج اتباع متخلف کشورهای دیگر در چهارچوب قوانین مهاجرت وضع می‌شود. ما می‌توانیم به شهروندان سایر کشورها که قصد سفر، تجارت، کار، تحصیل یا پیوستن به اعضای خانواده خود در آمریکا را دارند، کمک کنیم. کارفرمایان نیز می‌توانند برای تکمیل فرم‌های قانونی لازم در جهت استخدام کارگران خارجی از خدمات ما برخوردار شوند. اگر درباره مسائل مهاجرتی سؤالی دارید برای شرکت در یک جلسه مشاوره با ما تماس بگیرید.

خدمات مهاجرتی ما برای ایرانیان در داخل و خارج آمریکا در عرصه های زیر ارائه می‌شود:
ویزای اقامت دائم و موقت امریکا

ما به علاقه‌مندان در تکمیل تقاضانامه و طی کردن روند اخذ ویزا کمک می‌کنیم و برای آنان توضیح می‌دهیم که برای ورود به ایالات متحده چه گزینه‌هایی دارند یا با چه موانع احتمالی مواجه هستند. همچنین کارفرمایان می‌توانند برای استخدام کارگران خارجی موقت یا دائمی و کسب اجازه ویژه از وزارت کار آمریکا با ما تماس بگیرند.

برخی از خدماتی که در حوزه فعالیت ما قرار دارند عبارتند از:

ویزای سرمایه گذاری امریکا
گرین کارت سرمایه گذاری امریکا
گرین کارت شغلی برای افراد دارای تحصیلات عالی امریکا
ویزای شغلی امریکا
ویزای خانوادگی امریکا
ویزای گردشگری امریکا
ویزای نامزدی و ازدواج امریکا

در زمان تقاضای ویزا باید برای نوعی از آن اقدام کرد که هدف شخص را از سفر به آمریکا برآورده می‌کند. ویزاهای مختلف شرایط قانونی خاص خود را دارند و محدودیت‌هایی برای فرد در زمان اقامتش در آمریکا ایجاد می‌کنند. به طور مثال، افرادی که با ویزای دانشجویی وارد آمریکا می‌شوند حق اشتغال ندارند مگر آن که از مقامات رسمی مجوز ویژه دریافت کنند. گاهی اوقات لازم است که فرد نوع ویزایش را در داخل آمریکا تغییر دهد تا از آزادی عمل بیشتری برخوردار شود.
ویزای سرمایه گذاری و گرین کارت سرمایه گذاری امریکا

ما همچنین به موکلان خود کمک می‌کنیم که ویزای سرمایه گذاری و گرین کارت سرمایه گذاری دریافت کنند.

ویزای سرمایه گذاری به فرد اجازه می‌دهد که به طور موقت در آمریکا زندگی کند. کسب این ویزا نیازمند آن است که ایرانی متقاضی ۵۰ درصد سرمایه کسب و کاری را در ایالات متحده تأمین کند. این سرمایه گذاری بر اساس ملاک‌های سازمان خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا باید قابل ملاحظه باشد. هرچند رسماً رقم خاصی در این خصوص تعیین نشده است باید توجه داشت که سرمایه گذاری کمتر از ۱۵۰ هزار دلار معمولاً احتمال رد شدن درخواست را افزایش می‌دهد. ویزای سرمایه گذاری اغلب دو سال اعتبار دارد و امکان تمدید نامحدود آن وجود دارد.

گرین کارت سرمایه گذاری هم دو گزینه را برای سرمایه گذاری پیش روی متقاضی قرار می‌دهد: فرد می‌تواند ۵۰۰ هزار دلار در مناطق با میزان بیکاری بالا سرمایه گذاری کند یا این که در داخل آمریکا یک میلیون دلار در کسب و کاری سرمایه گذاری کند که در ظرف دو سال به استخدام حداقل ۱۰ نفر منجر شود.
درخواست تمدید ویزا امریکا

شهروندان خارجی که با ویزای موقت (ویزای غیر مهاجرتی) وارد آمریکا می‌شوند فقط برای دوره زمانی معین می‌توانند در ایالات متحده باقی بمانند. این احتمال وجود دارد که فرد نتواند در موعد مقرر به تمام امور مورد نظرش رسیدگی کند. در چنین مواردی او می‌تواند که برای تمدید ویزا تقاضا بدهد. باید در نظر داشت که شرایط تمدید ویزا معمولاً دشوار است و شخص نباید که تا لحظه آخر برای این کار صبر کند.
کسب شهروندی آمریکا.

شهروندان خارجی پس از پنج سال اقامت قانونی دائم در آمریکا اجازه دارند که برای کسب شهروندی ایالات متحده درخواست بدهند. این روند مراحل متعددی دارد. معمولاً متقاضی باید نشان دهد که قادر است به زبان انگلیسی بخواند، بنویسد و صحبت کند و نیز باید یک آزمون تاریخ و امور مدنی آمریکا را پشت سر بگذارد. متقاضی باید طی پنج سال اقامت، بدون وقفه در آمریکا زندگی کند و “شخصیت اخلاقی خوب” خود را ثابت نماید. به همین خاطر است که ارتکاب برخی جرائم مانع از کسب شهروندی می‌شود. بسیار مهم است که متقاضی برای این پروسه قانونی آماده باشد و فرم‌های مربوطه را با صداقت کامل تکمیل کند. عدم صداقت و اشتباه در این روند می‌تواند نتیجه معکوس در پی داشته باشد.

پناهندگی:

افرادی که در کشور خود به دلایل سیاسی، دینی، نژادی یا ملیتی با تبعیض و خشونت رو به رو هستند می‌توانند که برای پناهندگی در آمریکا درخواست بدهند. اگر با تقاضای آنان موافقت شد، این افراد می‌توانند که به طور نامحدود در ایالات متحد زندگی کنند و در این مدت برای ویزای اقامت دائمی برای خود و خانواده اشان درخواست بدهند.

اخراج:

اگر شهروندان خارجی مرتکب تخلفات مهاجرتی یا جرایم مشخص دیگری شوند دولت آمریکا این اجازه را دارد که آن‌ها را اخراج کند. کسانی که اقامت دائم آمریکا را دارند یا از ویزاهای غیر مهاجرتی برخوردارند و نیز اشخاصی که به طور غیرقانونی در ایالات متحده به سر می‌برند، در صورت اثبات تخلفات مشخص از سوی آنان، در معرض اخراج قرار می‌گیرند. تحت شرایط خاصی، این‌گونه افراد می‌توانند از موقعیت خود دفاع کنند و در ایالات متحده به زندگی خود ادامه دهند. ما توصیه می‌کنیم که در چنین موقعیتی حتماً با یک وکیل امور مهاجرت تماس بگیرید.

۱۳۹۶ شهریور ۱۶, پنجشنبه

وای‌فای، 3G و 4G، مضرترین تکنولوژی‌های در دست بشر


وای‌فای،3G و 4G، مضرترین تکنولوژی‌های در دست بشربه گزارش گرداب، بسیاری از مردم در مورد مضرات استفاده از موبایل و تکنولوژی‌های مرتبط با آن هم‌چون شبکه‌های وایرلس و دستگاه‌های تولید امواج چیزی نمی‌دانند. تقریبا هیچ موجود زنده‌ای وجود ندارد که در اطراف این دستگاه‌ها زندگی کند و بتواند از اثرات این امواج بر ساختار سلولی بدنش در امان باشد.

در کلّ جهان تنها تعداد کمی از کشورهای اروپایی هستند که با جلوگیری از خانه‌سازی در اطراف این فرستنده و گیرنده‌ها مخالفت می‌کنند و یا با زدن برچسب‌های آگاهی بخشی بر روی بسته‌بندی دستگاه تلفن همراه کاربر خود را از مضرات این تکنولوژی‌ها آگاه می‌کنند.

 به طور مثال در فرانسه به هیچ یک از کودکان زیر 15 سال اجازه داده نمی‌شود که از فناوری‌های مرتبط با موبایل استفاده کنند. همچنین اتحادیه اروپا لایحه‌ای را به تصویب رسانده است که به موجب آن بایستی از آوردن گوشی‌همراه به مدارس جلوگیری شود و به هیچ‌وجه نباید در مدارس از اینترنت وایرلس استفاده شود.

در سال 2012 در اروپا تحقیقی بر روی خون و بزاق دهان افرادی که در معرض این دستگاه‌ها قرار دارند صورت گرفت و نتایج آن این‌چنین نشان داد که، یک نفر از هر سه نفر این افراد در معرض تابش بیش از حد بوده‌اند. در سال 2002 در تحقیق دیگر که بر روی 300 مورد از بیماران صورت گرفته بود، چنین مشخص شده بود که ریشه 138 مورد از بیماری‌های مختلف این افراد، قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی و تابش‌ها بوده است.

نکته جالب توجه این‌جاست که با ورود تکنولوژی 3G و وای‌فای، آمار این بیماری‌ها در طی این سال‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. اما سوال اساسی‌ای که بایستی از خود بپرسیم این است که با آمدن 4G و شبکه‌های موبایلی LTE چه بر سر بشر خواهد آمد؟

نتایج آزمایش خون افراد یاد شده در تحقیق اول نشان داده‌است که این امواج باعث ناهماهنگی ضربان قلب افراد شده است، نتایج ام‌آر‌آی این بیماران نیز نشان داده است که تغییرات سلولی مغز و بالا رفتن دمای پوست نیز از دیگر عوارض این امواج بوده‌ است.

 در یک آزمایش تعدادی زیادی پلانکتون را در معرض امواج وای‌فای، 3G و 4G قرار دادند؛ این پلانکتون‌ها در طی چند روز، یا کاملا از بین رفتند و یا تغییر شکل داده و جهش‌یافته شدند. امواج وای‌فای در طول 96 ساعت، 3G حدود 72 ساعت و 4G در طی 48 ساعت باعث پدید آمدن این اتفاقات شده بودند.

البته جای خوشحالی است که بدن انسان به نسبت جانوران مقاوم‌تر است و قابلیت تطابق با شرایط جدید را دارد؛ این تطبیق‌پذیری در طول روز برای انسان راحت‌تر است. بر طبق ساعت بیولوژیک بدن؛ شب، زمانی است که این تطبیق‌پذیری به کمترین میزان خود می‌رسد و بدن آسیب‌پذیری بیش‌تری در مقابل امواج غیر یونیزه دارد.

حال شما دقت کنید؛ امروزه وجود وسایلی همچون تشک‌های الکترونیکی، ساعت‌های رادیویی، تلفن‌های دیجیتال بی‌سیم، تبلت، وای‌فای 24 ساعته در هفت روز هفته و گوشی‌هایی که در طول شب همواره در کنارمان قرار دارند، چه اثراتی می‌توانند بر رو بدن بگذارند. نکته این‌جاست که همگی این وسایل در همسایگی ما نیز وجود دارد و گاهی چندین دستگاه از هرکدام از این‌ها در بعضی خانه‌های مجاورمان یافت می‌شوند.

علاوه بر این نباید فراموش کنیم که برج‌های فرستنده‌ای که بر روی سقف خانه‌ها مستقر می‌شوند بیشترین مضرات را برای صاحبان آن خانه، خصوصا کودکان دارند. سال‌ها پیش‌، دولتمردان کشورهای اروپایی و غربی فشار زیادی را بر شرکت‌های نصب تجهیزات ارتباطی وارد می‌کردند که این حریم‌ها حفظ شوند. حریم 100 متری از انواع وسایل فرستنده امواج رادیویی، اصلی بود که پیش‌تر در این کشورها رعایت می‌شد ولی با وجود این همه وسایل ارتباطی رادیویی دیگر حتی این کشورها نیز به این اصل پایبند نیستند.

چه‌باید کرد؟

تا جایی که می‌توانید کمتر از گوشی‌همراه خود تماس بگیرید و اگر نیاز به برقراری تماس داشتید، تا ضرورت ایجاد نشده از تلفن‌های خطی (سیمی) استفاده کنید. یک تکه آهن ربا در مجاورت سیم تلفن خود قرار دهید و یا یک گره کوچک در سیم تلفن خود بیاندازید که از اثر امواج تا حدودی کاسته شود. هیچ‌گاه درون ماشین از گوشی‌همراه خود استفاده نکنید.

دستگاه‌های دارای تکنولوژی بلوتوث، وای‌فای و 3G خود را زمانی که به آن‌ها نیاز ندارید خاموش کنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد از تکنولوژی 3G کمتر برای اتصال به اینترنت استفاده کنید و تا حد امکان دستگاه تلفن همراه خود را از بدنتان دور نگه دارید.

در دستگاه‌هایی همچون پرینتر و لپ‌تاپ که قابلیت ارتباط بی‌سیم و با سیم را دارا هستند، سعی کنید تا حد امکان از بلوتوث و وای‌فای استفاده نکنید و ارتباطتان را از طریق سیم برقرار کنید و به یاد داشته باشید که روتر خود را در طول شب خاموش نگه‌دارید. اگر مالک خودرویی هستید که مجهز به بلوتوث هست، همواره به یاد داشته باشید که آن‌را خاموش کنید و هیچ‌گاه از گیرنده بلوتوثی که بر روی گوش قرار می‌گیرد، استفاده نکنید. هرگز از مایکروویو برای گم‌کردن غذای خود و علی‌الخصوص کودکانتان استفاده نکنید.

رختخواب، مهم‌ترین مکان برای مراقبت!

بدن بایستی در طول شب استراحت نموده و نسبت به روز امواج محرک کم‌تری را دریافت کند. یک فرد معمولی در طول شب حساسیت بیشتری به این امواج دارد و 200 تا 400 برابر آسیب‌پذیرتر است. همواره مطمئن شوید که در مجاورت تختخواب شما و کودکانتان هیچ‌گونه وسیله الکتریکی‌ همچون ساعت رادیویی وجود نداشته باشد و در صورت نیاز، از ساعت‌های باتری‌دار استفاده کنید.

آن‌چنان که تبلیغ می‌شود، محصولاتی وجود دارند که این امواج رادیویی را از بدن انسان دور می‌کنند ولی آزمایشات نشان داده است که حذف کامل این امواج از بدن، امری غیرقابل تصور است. البته محصولات طبیعی و شیمیایی وجود دارند که خوردن آن‌ها باعث می‌شود که بدن راحت‌تر با این مشکل کنار بیاید. این مقاله تنها گوشه‌ای از مشکلات بیولوژیکی تکنولوژِ‌های رادیویی جدید را نشان داده، مشکلات امنیتی و اجتماعی این تکنولوژی‌ها نیز در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

امّا آن‌چه از همه مهم‌تر می‌باشد، این نکته است که پیش از استفاده از تکنولوژی‌های جدید همواره مشکلات امنیتی و بیولوژیکی آن را کاملا بررسی کنیم و سپس با داشتن آگاهی کافی به سمت آن برویم.

منبع:  http://gerdab.ir/fa/news/12659/%D9%88%D8%A7%DB%8C%E2%80%8C%D9%81%D8%A7%DB%8C-3g-%D9%88-4g-%D9%85%D8%B6%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B4%D8%B1

اضرار بازی های کمپیوتری


اضرار بازی های کمپیوتری

طبق مطالعات، کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی های کامپیوتری و ویدئویی می کنند ممکن است بیشتر دچار مشکل در دقت و یادگیری دروس شوند. محققان دریافتند که کودکانی که بیش از دو ساعت در روز بازی کامپیوتری می کنند، دو برابر بیشتر دچار مشکلات توجه در دروس می شوند.
امکان اعتیاد به بازی های کامپیوتری و ویدئویی وجود دارد. طبق برخی بررسی ها، این بازی ها باعث بروز کوتاه مدت رفتار پرخاشگرانه، خشونت و ترس در افراد می شوند.
استفاده ی طولانی مدت از بازی های کامپیوتری و ویدئویی می تواند منجر به سردرد، سرگیجه و استفراغ به علت تمرکز بر صفحه ی نمایشگر شود
عوارض جسمی اعتیاد به بازی های کامپیوتری و ویدئویی شامل کبودی زیر چشم، سفتی عضلات شانه، کم خوابی، میگرن، کمردرد، اختلالات غذا خوردن و بهداشت ضعیف شخصی است.
بعضی مطالعات ارتباط بین این بازی ها و مشکلات روحی افراد مانند پرخاشگری در مردان و افزایشافسردگی در زنان را نشان می دهند. البته یک مطالعه ادعا می کند دخترانی که بازی های کامپیوتری و ویدئویی را انجام می دهند، کمتر افسرده می شوند، اما بیشتر به دعوا گرایش پیدا می کنند.
بازی های کامپیوتری و ویدئویی یکی از عوامل اصلی زندگی ناسالم و بی تحرک هستند.

مشکلات استخوانی عضلانی

کودکان اغلب از مشکلات استخوانی هنگام انجام بازی های کامپیوتری و ویدئویی شکایت دارند، مثل درد دست، درد گردن و کمردرد. اقدامات ارگونومیک می تواند مشکلات وضعیتی بدن را بهبود ببخشند.
مشکلات مربوط به انگشت شست در کودکان که شامل بی حسی و زدن تاول در اثر استفاده بیش از حد از کنترل پلی استیشن بود، گزارش شده است.
استفاده بیش از دو ساعت از رایانه می تواند موجب بروز درد در بسیاری از قسمت های بدن شود. همچنین بازی کردن مداوم و طولانی مدت به احتمال زیاد منجر به افزایش درد کمر خواهد شد.
بررسی ها نشان می دهد کودکانی که بیش از دو ساعت در روز این گونه بازی ها را انجام می دهند، در مقایسه با کودکانی که در همین مدت تلویزیون تماشا می کنند بیشتر دچار کمردرد می شوند.

مشکلات چشمی

ممکن است بازی های کامپیوتری و ویدئویی با مشکلات بینایی همراه باشند. مشاهده ی بیش از حد صفحه ی نمایشگر می تواند باعث فشار به چشم شود. استفاده ی طولانی مدت از بازی های کامپیوتری و ویدئویی می تواند منجر به سردرد، سرگیجه و استفراغ به علت تمرکز بر صفحه ی نمایشگر شود.
با این حال مطالعات خاصی نشان داده اند که بازی های کامپیوتری و ویدئویی می توانند به منظور اصلاح برخی مشکلات چشمی استفاده شوند. یک تحقیق درباره اثرات بازی های اکشن نشان داد افرادی که بازی می کنند در مقایسه با بقیه افراد، دقت بیشتری در دید محیطی و دید مرکزی دارند. اخیرا مشخص شده بازی درمانی به همراه اکلوژن تراپی تا حد زیادی موجب بهبود بینایی در افراد دچار تنبلی چشم می شود.

چاقی

مطالعات زیادی در مورد اثرات تلویزیون و بازی های کامپیوتری بر افزایش شاخص توده ی بدنی انجام شده است. معلوم شده که افزایش مدت زمان انجام این بازی ها با افزایش شاخص توده ی بدنی در کودکان ارتباط دارد. یک بررسی نشان داد پسرانی که کمتر از 1.5 ساعت را صرف تماشای تلویزیون یا انجام این بازی ها می کنند، 75.4 درصد کمتر از کسانی که بیش از 1.5 ساعت وقت صرف می کنند دچار اضافه وزن می شوند. یک جلسه بازی ویدئویی منجر به افزایش مصرف مواد غذایی و اشتها می شود.
درد مچ دست

سندروم تونل کارپال

نشانگان یا سندرم تونل کارپال با استفاده طولانی مدت از رایانه در ارتباط است. پس تعجبی ندارد که آن را یک نشانه اعتیاد به بازی های ویدئویی بدانیم. سندروم تونل کارپال ناشی از فشار بر روی عصب مچ دست است. استفاده ی بیش از حد از ماوس کامپیوتر می تواند چنین ورم و التهابی را ایجاد کند.

میگرن

سردردهای میگرنی از یک نقطه شروع می شوند و به آرامی گسترش پیدا کرده و دردناک تر می گردند. سردرد شدید می تواند منجر به استفراغ شود. نور و صدا هم می توانند منجر به بروز درد میگرنی شوند. فردی که برای مدت زمان زیادی بازی ویدئویی انجام می دهد به دلیل فشار زیاد به چشم، بیشتر در معرض دردهای میگرنی قرار می گیرد.

اختلالات خواب

اصطلاح اختلال خواب شامل چند نوع مشکل است از جمله بی خوابی، حمله ی خواب ، آپنه ی خواب، میوکلونوس شبانه (پرش پاها یا بازوها در حین خواب) و نابهنجاری خواب ( مثل کابوس های شبانه، راه رفتن در خواب، صحبت کردن و بختک).
اختلالات خواب به علت تحریک بیش از حد مغز ایجاد می شوند. کسانی که بیش از حد به بازی های ویدئویی فکر می کنند، نمی توانند به راحتی در شب بخوابند.

اختلالات غذاخوردن

بی نظمی در غذاخوردن در اثر بازی های ویدئویی افزایش می یابد، زیرا بیشتر معتادان به این بازی ها وقت کافی برای غذاخوردن در نظر نمی گیرند و به جای خوردن غذاهای سالم و داشتن وعده های غذایی متعادل، به طور سریع و ناسالم غذا می خورند. در موارد شدید حتی ممکن است غذا نخورند.

بهداشت فردی کم

معتادان به این بازی ها اهمیت زیادی به بهداشت شخصی خود نمی دهند و استحمام، مسواک زدن، شستن صورت و شانه زدن مو را پشت گوش می اندازند.
این عوارض جسمی از یک بازی به بازی دیگر متفاوت است. هر چند شدت عواقب جسمی به شدت اعتیاد به بازی مربوط است، ولی همیشگی نیست. بازیکنی که در حال حاضر شرایط جسمی و بهداشت ضعیف تری دارد، زودتر عواقب بی توجهی های خود را خواهد دید.
منبع:
 http://article.tebyan.net/330815/%D9%85%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88%DB%8C%DB%8C

۱۳۹۶ شهریور ۱۱, شنبه

فواید و اضرار اسپینر

اسپینر (spinner)
====================================

این روزها احتمالا در خیابان، مترو یا حتی محل کارتان، اسباب‌بازی جدیدی در دست مردم مشاهده کرده‌اید که همیشه با سرعت زیادی در حال چرخیدن است. این وسیله فیجت اسپینر (Fidget Spinner) یا به‌طور خلاصه، اسپینر نام دارد. اسپینر از یک بلبرینگ کوچک تشکیل شده است و می‌توانید آن را بین انگشتان دستتان بچرخانید. این دستگاه‌ها به‌قدری همه‌گیر شده‌اند که حتی می‌توانید ویدئوهایی در یوتیوب با موضوع انجام حرکات نمایشی با آن‌ها پیدا کنید.

چند راهکار علمی برای مقابله با اضطراب و استرس
استرس و اضطراب را مهار کنید
تولیدکنندگان اسپینر از عباراتی مثل «رفع استرس»، «افزایش تمرکز» و «درمان اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی» (ADHD) برای بازاریابی این محصولات استفاده می‌کنند. اگر سری به وب‌سایت آمازون بزنید، می‌بینید که حتی برخی از تولیدکنندگان پا را فراتر گذاشته‌اند و اسپینر را ابزاری برای شکوفایی خلاقیت می‌نامند؛ اما آیا این اسباب‌بازی ساده، واقعا مفید است؟

محققان برای بررسی ادعای سازندگان اسپینر، دست به انجام تحقیقات جامعی زدند. دکتر روث میلانیک از مرکز پزشکی کودکان کوهن در نیویورک، اعلام کرد که تاکنون هیچ تحقیق ثبت‌شده‌ای در مورد رابطه‌ی بین اسپینر و تمرکز کودکان صورت نپذیرفته است. میلانیک می‌گوید ادعای تولیدکنندگان اسپینر در مورد مزایای آن‌، ادعایی بی‌اساس محسوب می‌شود.

فیجت اسپینر

مارک رپورت روانشناس کلینیک دانشگاه مرکزی فلوریدا که در زمینه‌ی «مزایای تحرک برای افزایش تمرکز بیماران مبتلا به ADHD» فعالیت می‌کند، در مورد اسپینر می‌گوید:

اسپینر بیش از اینکه ابزاری برای افزایش تمرکز بیماران مبتلا به ADHD باشد، باعث حواس‌پرتی آن‌ها خواهد شد.
یکی دیگر از محققان معتقد است که از میان انواع اسباب‌بازی‌های فیجت تولیدشده، آن‌هایی که مکعبی با تعدادی کلید (Fidget Cube) هستند، برای کودکان مفیدتر خواهند بود. او می‌گوید این مکعب‌ها برخلاف اسپینر، نیازی به نگاه کردن ندارند و باعث از بین رفتن تمرکز کودکان نمی‌شوند. کاترین ایسبیستر، پروفسور رسانه‌ی کامپیوتری در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید:

مکعب‌ها می‌تواند در مدارس مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه‌، خواص اسپینرها را دارد؛ ولی باعث حواس‌پرتی دانش‌آموزان نمی‌شود.
فیجت کیوب

صرف نظر از اینکه اسپینر برای تمرکز کودکان مفید است یا خیر، به وجود آمدن آن‌ باعث شد تحقیقات زیادی در مورد افزایش تمرکز کودکان صورت پذیرد. محققان معتقدند که کودکان امروزی، تمرکز کمتری در مقایسه با نسل‌های پیشین دارند؛ ولی در عوض می‌توانند چند کار را به‌طور هم‌زمان انجام دهند. همین موضوع سبب شده است که دانشمندان به دنبال راه‌هایی برای افزایش تمرکز کودکان باشند.

همه‌گیر شدن اسپینر
فیجت اسپینر از بهار امسال وارد بازار شد و مشخص نیست چه کسی اولین بار این اسباب‌بازی را تولید کرد. اگر سری به پایگاه داده‌ی موتور جستجوی گوگل بزنید، متوجه خواهید شد که تا سال ۲۰۱۶، هیچ جستجویی برای لغت «Fidget Spinner» وجود ندارد؛ اما امروزه استفاده از اسپینر به‌قدری زیاد شده است که حتی در شبکه‌های اجتماعی هم معلم‌ها در مورد استفاده‌ی بی‌رویه دانش‌آموزان خود از اسپینرها، ابراز نگرانی می‌کنند؛ به‌طوری‌که امروزه، هشتگ‌های FidgetSpinner# و TeacherProbs# جزو موارد پرکاربرد در توییتر محسوب می‌شوند.

فیجت اسپینر

اسپینر به دلیل عدم نیاز به تحرک، کمکی به افزایش تمرکز نمی‌کند
اما موضوعی که فراگیری اسپینر را بیشتر کرد، ممنوعیت استفاده از آن در برخی مدارس بود. مدیران مدارس معتقدند که اسپینر باعث حواس‌پرتی دانش‌آموزان و معلم‌ها می‌شود. آن‌ها می‌گویند کسانی که از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند، باید از ابزارهای دیگری برای افزایش تمرکز خود استفاده کنند. در نقطه‌ی مقابل، والدین فرزندان مبتلا به این نوع بیماری‌ها می‌گویند اسپینر شرایط روحی فرزندانشان را بهبود بخشیده است. اکثر مدارس در ایالات متحده‌ی آمریکا و حتی برخی شهرهای اروپا مثل منچستر، به همراه داشتن اسپینر را ممنوع کرده‌اند. معلم‌ها اعتقاد دارند که دانش‌آموزان از اسپینر به‌عنوان یک وسیله‌ی سرگرمی استفاده می‌کنند و اهمیتی به فواید آن نمی‌دهند؛ این ادعای معلم‌ها حقیقت دارد. اکثر نوجوانان بر این باورند که اسپینر، اسباب‌بازی جذابی محسوب می‌شود و صرف نظر از اینکه از بیماری عصبی خاصی رنج می‌برند یا خیر، آن را خریداری می‌کنند.

آیا اسپینر واقعا مفید است؟
هیچ شکی نیست که برخی از اسباب‌بازی‌ها برای کودکان مبتلا به اوتیسم یا ADHD، مفید هستند. پزشکان برای این کودکان، اسباب‌بازی‌های ویژه‌ای تجویز می‌کنند تا بتواند اعصاب آن‌ها را آرام کند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهند که تحرک می‌تواند باعث افزایش تمرکز این کودکان شود. در سال ۲۰۱۵، آزمونی برای بررسی عملکرد حافظه، از کودکان ۸ تا ۱۲ سال مبتلا به ADHD گرفته شد. در این آزمون کودکانی که همواره دست یا پای خود را حرکت می‌دادند، نتایج بهتری در مقایسه با کودکانی که ثابت نشسته بودند، به دست آوردند؛ بنابراین، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ورزش می‌تواند کمک زیادی به این کودکان بکند. آن‌ها اعتقاد دارند که اسپینربه دلیل اینکه تحرک زیادی در بدن ایجاد نمی‌کند، نمی‌تواند کمکی به کودکان مبتلا به اتیسم یا ADHD کند.

فیجت اسپینر

میزان فعالیت در قسمت جلویی مغز، رابطه‌ی مستقیم با تمرکز انسان دارد. هر چقدر تحرک بدن بیشتر باشد، فعالیت این قسمت از مغز هم افزایش پیدا می‌کند؛ ولی اسپینر، به دلیل عدم نیاز به تحرک زیاد، کمکی به افزایش تمرکز نمی‌کند. به‌علاوه، اسپینر از لحاظ بصری باعث حواس‌پرتی می‌شود. دانشمندان می‌گویند استفاده از دوچرخه‌های ثابت یا نشستن روی توپ‌های متحرک، کمک زیادی به افزایش تمرکز کودکان در هنگام مطالعه خواهد کرد.

امنیت استفاده از اسپینر
در خردادماه، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد مقادیر زیادی سُرب در اسپینر وجود دارد. تاراما روبین که در زمینه‌ی مسمومیت سُرب تحقیق می‌کند، با انجام آزمایش روی ۱۱ اسپینر مختلف، اعلام کرد که مقدار سُرب موجود در اسپینر زیادتر از حد مجاز است. مورد مهم‌تر، وجود قطعات ریز در اسپینر و امکان خفگی کودکان، هنگام بازی با آن‌ است. کمیسیون امنیت کالاهای مصرف‌کنندگان آمریکا (CPSC)،ا۱۹ مردادماه گزارشی در مورد امنیت اسپینر منتشر کرد که بر اساس آن، این وسیله کالای خطرناکی معرفی و استفاده از آن‌ برای کودکان زیر سه سال ممنوع شد. به‌علاوه، این کمیسیون اعلام کرد که صرف نظر از سن، هیچ‌گاه نباید اسپینر را در دهان قرار داد.

فیجت اسپینر

حال نظر شما در مورد اسپینر چیست؟ آیا از آن‌ استفاده می‌کنید؟ به نظر شما تأثیری در افزایش تمرکزتان دارد؟

-------------------------------------------------------------
کاپی: از برگه لیاقت جاوید.


تاریخ افغانستان




تاریخچه "افغانستان" 
افغانستان، اگرچه به‌عنوان یک کشور وش یک ملت دارای تاریخی جدید است؛ اما، این سرزمین از لحاظ قدمت تاریخی، یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. سرزمین افغانستان امروزی بدلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم محل پیوندگاه تمدن‌های بزرگ جهان بوده و در طول قرن‌ها، قشرهای پیاپی از هویت‌ها، فرهنگ‌ها و باورها سرزمینی را که امروزه افغانستان نامیده می‌شود بازشناسانده‌اند. این موقعیت مهم و حساس ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی افغانستان در شکل دادن موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ همچون ایرانی، یونانی، بین‌النهرینی و هندی در این کشور نقش مهمی داشته‌است و میراث فرهنگی باستانی این کشور را ترسیم می‌کند: از پیکره‌های یونانی-بودایی گندهارا گرفته تا نگاره‌هایِ دیواریِ مغاره‌های بامیان و تا نقوش تذهیب و خوشنویسی که زینت‌بخش بناهای دوران نخستین اسلامی هستند.
از عصر پارینه‌سنگی و طی دوره‌های تاریخی، مردم افغانستان، یا همان ایرانیان شرقی باستان، جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و دادوستد داشته و گهکاه کانون مسلط سیاسی و فرهنگی در آسیا بوده‌اند. از این رو افغانستان در طول تاریخ گلوگاه یورش مهاجمین و جهان‌گشایان بوده که ردپای آن‌ها هنوز در گوشه و کنار این سرزمین دیده می‌شود. افغانستان کنونی به عنوان جزئی از ایران باستان در طول تاریخ درازمدت خود شاهد حکومت‌های بسیاری از جمله هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان، امویان، عباسیان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، غوریان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، ایلخانان مغول، تیموریان، گورکانیان، صفویه، و افشاریه بوده‌است.
در سال ۱۱۲۶ احمدشاه درانی که از سرداران نادرشاه افشار بود، پس از مرگ او بر ناحیه شرقی فلات ایران (خراسان) مسلط شده خود را امیر خراسان خواند . افغانستان چندی پس از استقلال، زیر سلطهٔ بریتانیا درآمد. از زمان استقلال افغانستان در سال ۱۲۹۸، این کشور دو بار توسط امپراتوری بریتانیا اشغال گردید و تا زمان اعلان استقلال آن توسط امان الله خان در ۱۲۹۸ (۱۹۱۹ م.) سیاست خارجی افغانستان زیر نظر مستقیم امپراتوری بریتانیا بود. واژهٔ افغانستان به عنوان نام یک کشور در سال ۱۳۰۲ و در قانون اساسی امان‌الله شاه به تصویب رسید. آغاز پادشاهی امان‌الله شاه در سال ۱۳۰۲ آغاز تاریخ مستقل افغانستان است. تاریخ پیش از این زمان عبارت از تاریخ مشترک افغانستان با ایران است.


افغانستان مستقل
از زمان استقلال افغانستان در سال ۱۲۹۸، این کشور دو بار توسط امپراتوری بریتانیا اشغال گردید و تازمان اعلان استقلال آن نوسط امان‌الله خان در ۱۲۹۸ سیاست خارجی افغانستان زیر نظر مستقیم امپراتوری بریتانیا بود. پس از اعلام استرداد استقلال افغانستان، این کشور روابط مستقیم خود را با کشورهای دیگر برقرار ساخت. یک دوره کوتاه‌مدت که به نام دهه دموکراسی نامیده می‌شود در این کشور در ده سال پایانی دوره پادشاهی محمد ظاهرشاه به وجود آمد و با کودتای سال ۱۳۵۲ داوود خان به پایان رسید. داوود خان پسر کاکای محمد ظاهرشاه آخرین پادشاه افغانستان بود و خودش اولین رئیس جمهور کشور گردید. در سال ۱۳۷۳ یک نیروی خودجوش و چریکی به نام مجاهدین در این کشور شکل گرفت که رژیم کمونیستی ۱۴ ساله را شکست داد.

سلطهٔ طالبان
مجاهدین موفق به تشکیل دولت ملی نشدند و جای آنها را طالبان که از حمایت مادی و معنوی پاکستان و عربستان سعودی سود می‌برد، گرفت. طالبان نیز نتوانست بقایای مجاهدین را که علیه آنها پایداری می‌کردند، به طور کامل سرکوب نماید. رژیم طالبان در سال ۱۳۸۰ با حملهٔ ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا از هم پاشید.

ورود ۲۰۰۱ ایالات متحده
از سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱ میلادی) پس از کنفرانس بن در اثر توافق گروه‌های افغان دولت موقت به رهبری حامد کرزی روی کار آمد. دولت جدید در پاییز ۱۳۸۳ (۷ دسامبر ۲۰۰۴) به ریاست جمهوری حامد کرزی شکل گرفت و در پاییز ۱۳۸۴ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۵ میلادی) نیز انتخابات مجلس قانون‌گذاری برگزار شد.



1- دوران پیش از اسلام، شامل: 

دوران پیشا تاریخ:
دورانی که به‌سبب نبود خط و کتابت در آن معلومات زبادی از آن در دسترس نیست و فرضیات دانشمندان از این دوره تنها بر آثار بدست‌آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعات زبان‌شناسی استوار است؛ این دوران از دورهٔ پارینه‌سنگی زیرین که در این دوره نخستین شواهد با‌ستان‌شناسی از حضور انسان در شمال کوهپایه‌های هندوکُش در حدود ۱۰۰٫۰۰۰ پیش از میلاد بدست آمده، آغاز می‌شود، و تا پایان عصر بُرُنز و عصر آهن در اوایل سدۀ هفتم پیش از میلاد (پیدایش خط) را در بر می‌گیرد؛

تاریخ باستان: 
دوران پس از پیدایش خط، که معلومات زیادی از آن در نوشته‌های کهن بجای مانده، و از دورۀ فرمانروایی مادها و هخامنشیان در اوایل سدۀ هفتم پیش از میلاد آغاز می‌شود، و تا حملهٔ تازیان (اعراب) به افغانستان در سدۀ هفتم میلادی را در بر می‌گیرد؛

2- دوران پس از اسلام: که از سلطۀ اعراب بر افغانستان (خُراسان و سیستان بزرگ تاریخی) آغاز می‌شود، و تا تشکیل حکومت افغان بدست احمدشاه دُرانی در سال ۱۷۴۷ میلادی را در بر می‌گیرد؛


3- دوران معاصر، شامل: 

_تشکیل حکومت افغان: که از تأسیس پادشاهی دُرانی در سال ۱۷۴۷ میلادی آغاز می‌شود، و تا شکل‌گیری افغانستانِ مدرن در اواخر سدۀ نوزدهم و اوایل سدۀ بیستم میلادی را در بر می‌گیرد.

_افغانستان مُدرن: که از شکل‌گیری افغانستانِ مدرن در اواخر سدۀ نوزدهم و اوایل سدۀ بیستم میلادی آغاز می‌شود، و تا پایان نظام پادشاهی در افغانستان در سال ۱۹۷۳ میلادی را در بر می‌گیرد.

_افغانستان از ۱۹۷۳ به بعد: که از پایان نظام پادشاهی و تاسیس نظام جمهوریت در افغانستان در سال ۱۹۷۳ میلادی آغاز می‌شود، و تا امروز را در بر می‌گیرد.

واژهٔ افغانستان از دو بخش "افغان" و "ستان" تشکیل شده‌است. واژهٔ افغان نام مستعار برای پشتون یا پشتو زبان است که توسط فارسی زبانها ابداع شده و پسوند ستان در زبان فارسی به معنای جای یا سرزمین است. واژهٔ افغانستان به عنوان نام یک کشور در سال ۱۳۰۲ هجری خورشیدی (۱۹۲۳) و در قانون اساسی امان‌الله شاه به تصویب رسید. واژهٔ افغان در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) و در قانون اساسی تصویبی محمد ظاهرشاه با تعریفی تازه و به معنی همهٔ افراد شهروند کشور افغانستان به‌کار رفت. با این حال هنوز بیشتر فارسی‌زبانان افغانستان، واژهٔ افغان را به معنی مردم پشتون به کار می‌برند.

جغرافیای طبیعی


موقعیت: در میان جنوب آسیا و آسیای میانه و خاورمیانه
مختصات جغرافیایی: میان ۶۰ تا ۷۵ درجه خاوری و میان ۲۹ تا ۳۸ درجه شمالی
پهناوری: پهناوری افغانستان ۶۵۲٬۰۹۰ کیلومتر مربع است. (چهل و یکم در جهان و یازدهم در قاره آسیا).

مرزها
کل: ۵۵۲۹ کیلومتر
ایران (باختر): ۹۳۶ کیلومتر
ترکمنستان (شمال): ۷۴۴ کیلومتر
ازبکستان (شمال): ۱۳۷ کیلومتر
تاجیکستان (شمال): ۱۲۰۶ کیلومتر
چین (شمال خاور): ۷۶ کیلومتر
کشمیر (جنوب خاور): ؟ کیلومتر
پاکستان (جنوب): ۲٬۴۳۰ کیلومتر


آب و هوا
آب و هوای بری، تابستان گرم و زمستان سرد
بلندی‌ها
کشور افغانستان، همچون اغلب کشورهای آسیای میانه محصور در کوهستان‌ها و خشکی‌ها است. بیشتر مناطق این کشور کوهستانی است اما در جنوب و جنوب باختری، مناطق پستی نیز وجود دارد.

بلندترین نقطه: قله نوشاخ به بلندی ۷٬۴۸۵ متر از سطح دریا
پست‌ترین نقطه: رود آمودریا به بلندی ۲۵۸ متر از سطح دریا

منابع طبیعی
از منابع طبیعی کشور می‌توان به گاز طبیعی، نفت، زغال سنگ، مس، کرومیت، طلق (نوعی کانی شفاف به رنگ‌های سفید و سبز و خاکستری)، سولفات باریم، گوگرد، سرب، روی، آهن، نمک طعام و سنگ‌های قیمتی، اورانیوم و... اشاره کرد.

محیط زیستقطع درختان جنگلی توسط قاچاقچیان و انتقال چوب این درختان به کشورهای همسایه و عمدتاً پاکستان باعث نابودی بیش از ۷۰ درصد جنگل‌های این کشور تا سال ۲۰۰۹ شد. شاید مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی افغانستان خطر نابودی جانورانی مانند پلنگ برفی، بزهای کوهی، سمور، غزال‌های وحشی، قوچ و... باشد. این حیوانات بیشتر برای استفاده از پوست‌شان کشته می‌شوند. از شاخص‌ترین محدودیت‌های زیست‌محیطی این کشور می‌توان به محدویت در دسترسی به منابع آب (مصرف کشاورزی و آشامیدنی)، چرای بیش از حد دام، آلودگی هوا و آب، عدم دسترسی به آب‌های آزاد و... اشاره کرد. تقریباً در افغانستان سامانهٔ دفع زباله به روش مدرن وجود ندارد.

بلایای طبیعی
از بلایای طبیعی معمول این کشور می‌توان به زمین‌لرزه‌های فراوان (در میان کوه‌های هندوکش)، سیل و خشکسالی اشاره کرد.

جغرافیای انسانیپرجمعیت‌ترین شهرهای افغانستان به ترتیب کابل، قندهار، مزار شریف و جلال آباد هستند. روابط خویشاوندی و خانوادگی در میان مردم افغانستان بسیار نزدیک و صمیمانه‌است. در این کشور مسائل حاد میان مردم توسط ریش‌سفیدان و بزرگان حل و فصل می‌شود.

تقسیمات کشوری
افغانستان دارای ۳۴ ولایت (استان) است.
جمعیت
برپایه سرشماری مقدماتی کمیته ملی احصائیه کشور، جمعیت افغانستان در سال ۱۳۸۵، ۲۴ میلیون تن بوده‌است. گفته می‌شود از این تعداد ۱۲٬۳۰۰٬۰۰۰ تن مرد و ۱۱٬۸۰۰٬۰۰۰ تن زن هستند. ۲۱٪ جمعیت کشور شهرنشین می‌باشند. مرحله اصلی سرشماری افغانستان در ماه سنبله ۱۳۸۷ صورت خواهد گرفت. این آمار شامل میلیون‌ها مهاجر افغانستانی مقیم ایران، پاکستان و کشورهای دیگر نمی‌باشد. سازمان ملل پیش از این جمعیت افغانستان را ۲۹ میلیون تن براورد کرده بود.

وضعیت سنی (آمار تقریبی): ۰ تا ۱۴ سال: ۴۴٫۶٪ / مرد ۷۰۹۵۱۱۷/ زنان ۶۷۶۳۷۵۹
۱۵ تا ۶۴ سال: ۵۳٪ / مرد ۸۴۳۶۷۱۶ /زنان ۸۰۰۸۴۶۳
۶۵ به بالا: ۲٫۴٪ / مرد ۳۶۶۶۴۲ / زنان ۳۸۶۳۰۰

متوسط سن: ۴۳ سال

نرخ رشد جمعیت: ۲٫۵۷ درصد
نرخ تولد: ۴۶٫۲۱ کودک در هر هزار نفر
نرخ مرگ و میر: ۱۹٫۹۶ نفر در هر هزار نفر
نرخ مهاجرت: ۵٫۲۲ در هر هزار نفر (بازگشت پناهندگان به افغانستان)
نرخ مرگ و میر کودکان(زیر ۷ سال): ۱۵۳ در هر هزار کودک

امید به زندگی:
از بدو تولد: ۴۴٫۴ سال
زنان: ۴۴٫۶ سال
مردان: ۴۴٫۲ سال
تعداد فرزند برای هر زن: ۵٫۵

ملیت
امروزه همه مردم دارای تابعیت افغانستان را افغان می‌نامند که در واقع افغان نام قومی خاص بود که امروزه پشتون نامیده می‌شوند. در همین راستا شخصی که از افغانستان است، افغان خطاب می‌شود.


گروه‌های نژادی
گروه‌های نژادی افغانستان عبارتند از: تاجیک، پشتون، هزاره، ازبک، ترکمن، اویماق، بلوچ، پشه‌یی، نورستانی، اسماری (گجر)، قزلباش‌ها و.... تاجیکها بیشتر در نیمه شمالی کشور ودر تمام کشور پراکنده‌اند و هزاره‌ها درمناطق مرکزی کشور زندگی می‌کنند، همچنین پشتون‌ها در نیمه جنوبی کشور زندگی می‌کنند. قوم بلوچ در جنوب باختری، قوم‌های ازبک و ترکمن در شمال، و اقوام نورستانی و پشه‌یی در مناطق مرکزی و شرقی کشور به سر می‌برند.

مذهب
از روی دین‌داری، ۹۹٪ مردم افغانستان مسلمان هستند که حدود ۸۰-۸۹٪ آنان سنی، ۱۰-۱۹٪ شیعه و ۱٪ دیگر ادیان هستند. تا دهه ۱۸۹۰، منطقه نورستان به خاطر ساکنین‌اش با نام کافرستان (سرزمین کافرها) شناخته می‌شد. نورستانی‌ها از نژادی متمایز بودند که به باورهای روح‌باوری، چندخدایی و شمن‌باوری گرویده بودند. مذاهب دیگری چون هندو و سیک نیز در افغانستان پیروانی دارد. پیش از جنگ‌های ۳۰ سال گذشته، اقلیتی یهودی نیز در افغانستان و به ویژه شهر هرات وجود داشتند که امروزه بیشتر آنان به اسرائیل رفته‌اند. همچنین بین ۱٬۰۰۰ تا ۲٬۰۰۰ نفر از پیروان مسیحیت در این کشور زندگی می‌کنند.

زبان‌ها
بر اساس قانون اساسی افغانستان، فارسی (دری) و پشتو زبان‌های رسمی دولت افغانستان می‌باشند و در ولایت‌هایی که بیش از دوسوم مردم آن گویش‌ور زبانی دیگر باشند، آن زبان به عنوان زبان رسمی سوم تلقی می‌شود.

سواد
تعریف فرد باسواد: فرد بالای ۱۵ سال که می‌تواند بخواند و بنویسد.
کل: ۳۶ درصد با سواد
مردها: ۵۱٪ درصد
زنها: ۲۱٪ درصد

پایتخت‌ها
از سال ۱۱۲۶ (۱۷۴۷ میلادی) تا ۱۱۵۴ (۱۷۷۵ میلادی): قندهار
از سال ۱۱۵۴ (۱۷۷۵) تاکنون: کابل

فرهنگ 
زبان و خط
ماده شانزدهم قانون اساسی افغانستان زبان‌های فارسی (در گویش رسمی و دولتی دری) و پشتو را زبان‌های رسمی افغانستان اعلام می‌کند و چنین می‌گوید: "از جمله زبان‌های پشتو، دری، ازبکی، ترکمنی، بلوچی و پشه‌ای، نورستانی، پامیری و سایر زبان‌های رایج در کشور، پشتو و دری زبان‌های رسمی دولت می‌باشند. در مناطقی که اکثریت مردم به یکی از زبان‌های ازبکی، ترکمنی، پشه‌ای، نورستانی، بلوچی و یا پامیری تکلم می‌نمایند، آن زبان علاوه بر پشتو و دری، زبان سوم رسمی می‌باشد و نحوه تطبیق آن توسط قانون تنظیم می‌گردد." دولت برای تقویت و یافتن همه زبان‌های افغانستان برنامه‌های موثر طرح و تطبیق می‌نماید. نشر مطبوعات و رسانه‌های گروهی به همه زبان‌های رایج در کشور آزاد می‌باشد.

نامداران فرهنگی و هنری
از چهره‌های فرهنگی مشهور افغانستانی می‌توان از مولانا جلال الدین بلخی، خواجه عبدالله انصاری، انوری، عنصری بلخی، دقیقی بلخی، امام فخر رازی، ابوریحان بیرونی، عبدالقادر بیدل، امیر علیشیر نوایی، عبدالرحمن جامی، رابعه بلخی، ناصر خسرو، سنایی غزنوی، کمال الدین بهزاد، ملا فیض‌محمد کاتب، ابوعبید عبدالرحمن محمد جوزجانی، حمیدی بلخی، حنظله بادغیسی، ظهیر فاریابی، مولانا حسین واعظ کاشفی، شهیدبلخی، معروفی بلخی، ابوالموید بلخی، ابونصر فارابی، ابواسحاق فارابی، رحمان بابا، خوشحال خان ختک، ابوشکور بلخی، عشقری، میرغلام محمد غبار و خلیل الله خلیلی نام برد.


موسیقی و رقص
در افغانستان، مردم تاجیک نوعی رقص گروهی بنام قرصک و مردم پشتون دارای نوعی رقص گروهی به نام اَتَن هستند. در موسیقی نیز افغانستان پیشنهٔ خوبی دارد. در گذشته‌ها مردم افغانستان در نشست‌هایی که در موعد معینی برگزار می‌شده‌است، گردهم می‌آمدند و به بحث و بررسی دربارهٔ کتب و اشعار می‌پرداختند و در پایان این جلسات به آوازخوانی و موسیقی می‌پرداختند و از اشعار بسیار شیرین و پرمعنا استفاده می‌نمودند.
سینما
سینما در افغانستان به دلیل سه دهه جنگ پیشرفت چندانی نداشته‌است. در دوره طالبان سینما نیز ممنوع شد. در این دوره طالبان حتی اقدام به تخریب آثار سینمایی نیز کرد، اما در این میان برخی از این آثار به ویژه آرشیو تلویزیون ملی افغانستان به وسیله افراد هنردوست از نابودی نجات یافتند و امروز در دسترس می‌باشند. پس از سرنگونی طالبان، سینما به پیشرفت‌هایی نایل آمد و آثار خوبی هم ارائه شد. از جمله این آثار می‌توان به فیلم «اسامه» ساخته «صدیق برمک» اشاره کرد. نخستین انیمیشن در تاریخ افغانستان پس از سرنگونی طالبان با نام «تهاجم» به کارگردانی «افشین دانش» برگرفته از طرح احمد فهیم کوه دامنی برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی در سال ۱۳۸۲ ساخته شد. این انیمیشن توانست توجه و دید بیشتر داوران جشنواره را به سوی خود جلب نماید.

رادیو و تلویزیوننخستین برنامهٔ رادیویی افغانستان توسط رادیو کابل در سال ۱۳۰۷ در زمان امان‌الله شاه پخش شد. تلویزیون اما در پایان حکومت سردار داوود در سال ۱۳۵۷ به میان آمد. در دوران طالبان تلویزیون، وسائل فیلمبرداری، ماهواره‌ها، سینماها، موسیقی، تئاتر و دیگر وسائل ارتباط جمعی و رسانه‌های صوتی و تصویری، همه و همه منع اعلام و تحریم گردیده بود. افغانستان هم‌اینک دارای یک سازمان رسانه‌ای ملی به نام «رادیو تلویزیون ملی افغانستان» (RTA) می‌باشد. این سازمان دارای یک شبکه تلویزیونی و یک شبکه رادیویی می‌باشد. اگرچه RTA رسانه‌ای متعلق به دولت است اما طبق قوانین جدید رسانه‌ای نه دولتی و نه خصوصی، بلکه رسانه‌ای مردمی است که صرفاً هزینه‌اش را دولت تامین می‌کند. اخیرا دوباره سعی بر این است که محصولات رادیو و تلویزیون ملی افغانستان، بر اساس اصول، روش و پالیسی حکومت کارکرد داشته باشد. علاوه بر RTA رادیو و تلویزیون‌های خصوصی دیگری در افغانستان وجود دارد که شامل نزدیک به ۱۰۰ شبکه رادیویی و بیش از ۳۰ شبکه تلویزیونی می‌شود.

رسانه‌های چاپی
پیشینهٔ رسانه‌ها درافغانستان به نشر اولین روزنامه، شمس‌النهار در سال ۱۲۵۲ برمی‌گردد. همینک چندین روزنامه در کابل و سایر ولایات افغانستان فعالیت می‌کنند. بیشتر روزنامه‌های افغانستان پس از سرنگونی طالبان روی کار آمدند.

آموزش و پرورش
در هنگام اشغال افغانستان توسط شوروی (دهه ۱۳۶۰) و جنگهای داخلی این کشور (دهه ۱۳۷۰)، شالوده آموزش و پرورش افغانستان از هم پاشید. در دورهٔ قدرت طالبان دختران خانه‌نشین شده و اجازهٔ تحصیل از آنها گرفته شد. در این دوره، به جای درسهای علمی مانند کیمیا و فیزیک در مدارس، بیشتر بر آموزش‌های مذهبی تاکید می‌شد. اکنون براورد می‌شود کمتر از نیمی از مدارس افغانستان دسترسی به آب آشامیدنی داشته باشند. پس از یورش آمریکا به افغانستان در سال ۱۳۸۰ و فروپاشی طالبان، با روی کار آمدن دولت انتقالی وضعیت تحصیل اندک‌اندک رو به بهبودی می‌رود، ولی با این وجود هنوز بیش از ۶۰٪ مردم افغانستان از سواد خواندن و نوشتن بی‌بهره‌اند. اکنون ۱۳ دانشگاه و ۶ مرکز تربیت معلم، در سراسر افغانستان وجود دارد. در کنکور ورود به دانشگاه سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۸۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. براورد مسئولان این است که حدود سی هزار دانشجو به علت نبود امکانات از ورود به دانشگاه محروم شوند. ده درصد بودجه سالانه افغانستان به امور آموزشی اختصاص دارد، که از این میان هفت درصد آن مربوط به وزارت معارف (آموزش وپرورش) است، یک درصد مربوط به نهادهای پژوهشی و یک درصد مربوط به آموزش عالی است.

دولت

نظام قانونینظام حکومتی افغانستان جمهوری اسلامی (متفاوت با پاکستان و ایران) است. برپایهٔ ساختار جدید در این کشور، قوانین این کشور بر اساس آموزه‌های دین اسلام است. بر پایهٔ قانون اساسی این کشور حکومت متبوع از قانون اساسی متعهد است یک کشور پیشرفته و کامیاب، یک نظام مبتنی بر عدالت اجتماعی، محفوظ نگه داشتن حقوق و کرامت انسانی مردم افغانستان، تفهیم و نهادینه کردن یک کشور دموکراتیک، حفظ اتحاد ملی، برابری و تساوی حقوق اقوام و قبایل گوناگون ساکن در کشور، به معرض وجود گذارد. برپایهٔ قانون اساسی، این کشور متعهد به رعایت قوانین سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در دفاع از حقوق بشر است. براساس قانون اساسی افغانستان، یک جوان با ۱۸ سال سن تمام می‌تواند رای بدهد.
قوهٔ اجرائیه
رئیس جمهور: حامد کرزی
وزیر خارجه: زلمی رسول
وزیر دفاع: عبدالرحیم وردک
وزیر مالیه: انورالحق احدی
وزیر داخله: حنیف اتمر

قوهٔ قانون گذاری
مجلس نمایندگان (ولسی جرگه): ۲۴۹ نفر
رئیس مجلس نمایندگان: محمد یونس قانونی
مجلس سنا (مشرانو جرگه): ۱۰۲ نفر
رئیس مجلس سنا: صبغت الله مجددی

محکمه عالی (دادگاه عالی)
رئیس: عبدالسلام عظیمی

ارتش
ارتش ملی افغانستان پس از فروپاشی طالبان به تدریج شروع به بازشکل گیری کرد. در سال ۱۳۸۵ نیروی هوایی این کشور رسما آغاز به کار کرد. خدمت سربازی در افغانستان اجباری نیست.

اقتصادافغانستان یکی از اعضای اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا ، سازمان اکو و سازمان کنفرانس اسلامی می‌باشد. افغانستان یکی از کشورهای فقیر و با نرخ توسعه پایین یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. با سال ۲۰۰۹، نرخ مبادله تولید ناخالص داخلی در ۱۴ میلیارد دلار قرارداشت و سرانه تولید ناخالص داخلی ۱،۰۰۰ دلار می‌رسید. نرخ بیکاری آن ۳۵٪ و تقریبا ۳۶٪ ساکنین آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. مطابق با داده‌های یواس‌اید بیش ۴۲ درصد از جمعیت افغانستان برای کمتر از ۱ دلار در روز زندگی می‌کنند. اقتصاد افغانستان از حوادثی که از سال ۱۹۷۸ تاکنون جریان دارد رنج می‌برد، همراه با آن چندین خشکسالی نیز به مشکلات مردم در طول سال‌های ۱۹۹۸–۲۰۰۱ اضافه شدند. اگرچه بعد از جاری شدن میلیاردها دلار توسط تجارت‌های بین‌المللی و کمک‌های کشورهای دیگر، در طول شش سال پیش، این اقتصاد کمی توانست رشد کند. حدود ۸۱ درصد مردم این کشور کشاورز هستند و بقیه شامل ۱۱ درصد در صنعت (اغلب بافندگی) و ۹ درصد در خدمات مشغول به کار هستند.

نرخ تورم در این کشور در سال ۲۰۰۵، ۱۶.۳ و در سال ۲۰۰۶ بنا بر پیش بینی‌ها ۱۷ درصد است. بیشترین محصولات صادراتی این کشور به سه کشور آمریکا(۲۵٫۴٪)، پاکستان(۲۲٪) و هند(۱۹٫۵٪) است که حجم آن ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. و عمده‌ترین شریکان صادر کننده محصولات به این کشور پاکستان(۲۳٫۷٪)، آمریکا(۱۱٫۲٪)، هند(۷،۹٪)، آلمان(۶٫۸٪)، ترکمنستان(۴٫۹٪)، روسیه(۴٫۵٪)، کنیا(۴٫۳٪) و ترکیه(۴٫۲٪) می‌باشند که حجم آن به بیش از ۴ میلیارد دلار می‌رسد. بیشترین بدهی این کشور به کشور روسیه و نیز بانک جهانی است که به بالغ بر ۸ میلیارد دلار می‌رسد. پس از سقوط طالبان بیش از ۶۰ کشور جهان قول کمک به این کشور را دادند که به فاصله ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، ۸٫۹ میلیارد دلار به این کشور کمک بلاعوض کنند.

واحد پول افغانستان، «افغانی» نام دارد که از سال ۱۳۸۰ به بعد ارزش آن نسبت به دلار رو به بهبودی می‌رود. سال مالی آن از یکم فروردین (۲۱ مارس) تا ۲۹ اسفند (۲۰ مارس) است. عمده‌ترین محصول صادراتی این کشور مرفین یا تریاک است. از دیگر اقلام صادراتی این کشور می‌توان به جامه پشمی بومی این کشور و فرش‌های دستباف و پوست گاو و گوسفند و سمور و پلنگ و مار اشاره کرد.

معادنافغانستان یک کشور کوهستانی با آب و هوای سرد می‌باشد. این کشور دارای رشته‌های کوه‌های بلند سربه فلک کشیده زیادی می‌باشد. به دلیل سه دهه جنگ و خرابی، این کشور از آبادانی و پیشرفت بازمانده‌است. افغانستان دارای معادنی چون: طلا، لاجورد، زمرد، فیروزه و زغال سنگ در استان بغلان که در نوع خود در جهان بی نظیر است و حدود ۱۳ نوع زغال سنگ از این معدن استخراج می‌شده‌است و حتی در زمان جنگ نیز به فعالیت خود ادامه می‌داده‌است. بعضی از تجهیزات و وسائل موجود در این معدن به حدود ۴۵ سال پیش بر می‌گردد که از طرف دولت اتریش به افغانستان داده شده بود.

صنایعصنایع زیادی در افغانستان وجود ندارد. اما صنایع دستی قالی‌بافی، فرش‌های دستی، گلیم، نمد یا نماد، و جاجیم‌بافی در این کشور به طور خودجوش موجود می‌باشد. افغانستان سالانه حدود دو و نیم میلیون متر مربع فرش صادر می‌کند.

راه‌ها
افغانستان به لحاظ ارتباطی و وضعیت جاده‌ها و بزرگراه‌ها نسبت به گذشته پیشرفت نموده‌است. به طور کلی ۴۵ فرودگاه در این کشور وجود دارد. نام هواپیمایی بین‌المللی افغانستان آریانا است. دو فرودگاه بین‌المللی کابل و قندهار و میدان هوایی-نظامی بگرام از مهم‌ترین فرودگاه‌های این کشور است. افغانستان به دلیل عدم دسترسی به آب‌های آزاد فاقد بندر و کشتیرانی است و تنها رودخانه مرزی آمودریا از این قاعده مستثنا است که آن هم به سبب عدم توجه کافی هیچ بهره‌ای برای این کشور ندارد. در افغانستان راه آهن وجود ندارد. در کشور افغانستان بنا بر آمار سال ۱۳۸۳ حدود ۳۵ هزار کیلومتر جاده وجود دارد که تنها ۹ هزار کیلومتر آن آسفالت و ریگ اندازی شده‌است. ۱۲۰۰ کیلومتر تنها مسیر رودخانه‌ای و آبی این کشور است که در محدوده آموردیا با سه کشور تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان واقع است. از بنادر نزدیک به این رودخانه می‌توان به شیرخان بندر و خیرآباد اشاره کرد. نزدیک‌ترین شهر مهم به این رودخانه مزار شریف است.

ارتباطات
رشد و توسعه نظام ارتباطی افغانستان به دلیل کوهستانی بودن این کشور بسیار بود که اکنون با استفاده از تکنولوژی مدرن با سرعت زیادی در حال رشد قرار دارد و بیشتر از ۸۰ فیصد کشور زیر پوشش مخابراتی جی اس ام قرار دارد . در افغانستان بیش از ۳۰ هزار نفر صاحب تلفن هستند و جالب تر آن که ۸۰ برابر آن در این کشور صاحب تلفن همراه هستند.در این کشور بیش از 2 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند.همچنان وزارت مخابرات افغانستان از دو سال بدینسو روی پروژه فایبر نوری کار می‌کند که با تکمیل شدن این پروژه افغانستان به خطوط جهانی فایبر نوری وصل خواهد شد. افغانستان در عرصه مخابرات پیشرفت چشم گیری نموده‌است که فعالیت ۶ شرکت مخابراتی خصوصی و دولتی این موضوع را تائید می‌کند.

رابطه‌های خارجی
رابطه با همسایه‌ها

رابطه با ایران
به سبب ارتباطات ریشه دار فرهنگی، ایران نقش مهمی در سیاست خارجی افغانستان دارد، علاوه بر این ایران یکی از بزرگ‌ترین طرف‌های تجاری افغانستان است. پس از سرنگونی طالبان و روی کار آمدن نظام سیاسی جدید در افغانستان روابط تجاری افغانستان و ایران افزایش چشمگیری داشته‌است. البته این روابط تاکنون بیشتر صادرات ایران به افغانستان بوده‌است. ایران و افغانستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر و بازسازی شبکه حمل و نقل افغانستان همکاری دارند. افغانستان و ایران در سالهای اخیر که مشکل کمبود باران وجود دارد بر سر تقسیم آب رودخانه هیرمند در منطقهٔ سیستان اختلاف نظر دارند.اگرچه هردو بر توافقنامهٔ امضا شده توسط امیر عباس هویدا و محمد موسی شفیق (نخست وزیر‌های وقت هر دو کشور) در مورد تقسیم حق آب هیرمند تاکید دارند.

رابطه با پاکستان
افغانستان از دیرباز با پاکستان بر سر خط دیورند مشکل مرزی دارد.

روابط فرامنطقه‌ایحکومت کنونی افغانستان جز با اسرائیل با همهٔ کشورهای دنیا دارای روابط سیاسی است. دولت افغانستان اعلام داشته که در صورت تشکیل کشور کاملاً مستقل فلسطین روابط کامل خود را با اسرائیل برقرار خواهد کرد.

عضویت در سازمان‌های بین‌المللیسازمان ملل
متحد اینتلست
اکو

پیمان‌نامه‌های بین‌المللي

پیمان منع گسترش مین‌های ضد نفر
افغانستان عضویت سازمان همکاری منطقه‌ای آسیای جنوبی (سارک) را نیز حاصل کرده‌است.

مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور
به دلیل جنگ‌های داخلی و خارجی و در پی آن ناامنی و بیکاری، چندین میلیون افغان به کشورهای دیگر از جمله ایران و پاکستان رفته‌اند./م
گرفته شده از سایت : http://www.yjc.ir